Hannas Blogg

Blogginlägg 12 2017-06-20

I tisdags spelade vi 18 hål på Forsgården, rundan tog lång tid men vi hann precis in innan mörkret. Det gick sådär med spelet och jag känner lite att jag står och stampar lite närspelet. Hoppas att det släpper lite snart. Känns som att det bara sitter i huvudet och att jag blir osäker i närspelssituationerna.

Senare i veckan träffade jag Mattias på ”Massa Muskler” för massage... trodde jag. Det var en ny upplevelse och han jobbar på ett speciellt sätt för att få spända muskler till att slappna av och skapa mer rörlighet. Det är roligt att träffa människor som man märker verkligen brinner för det som dom arbetar med. Efter behandlingen var jag mer eller mindre helt slutkörd i kroppen i två dagar, men nu är det bättre.

I söndags hade jag och min man vår ettåriga bröllopsdag så under helgen åkte vi söder ut i Sverige för att fira detta och för att spela lite golf såklart. Tack vare att Forsgården är med i en grupp av golfbanor som kallas för Top Nordic så kan man som medlem spela andra banor i samma grupp kostnadsfritt om man bokar på rätt vis. Vi gjorde detta och fick spela Vasatorp Tournament Course. Vi hade kanonväder och banan var i fint skick. Spelet lämnade lite att önska men bästa slaget under rundan var en relativt kort chip där jag var tvungen att vinkla upp bladet fullt och slå till bollen ordentligt. Så glad över att bästa slaget ändå var ett närspelsslag och att det blev precis som jag tänkte!

Bjuder på en bröllopsbild från en oförglömlig dag!

Glöm inte att äta glass people, det är sommar nu! 

Ha en härlig vecka!

Blogginlägg nr.11 2017-06-13

I början av veckan så tog jag två vilodagar från fysträningen. Eftersom jag skulle spela en golftävling på tisdagen så kände jag att jag behövde återhämta mig litegrann inför den. Golftävlingen var en intern golftävling på jobbet där vi spelade i olika lag mot varandra. Först foursome, sen bästboll och till sist singelspel. Vi vann faktiskt!

För första gången på länge så stämde mitt golfspel och jag kände att jag kunde lita på mina slag. Näst intill alla slag blev som jag hade planerat. Jag spelade jättebra och blev så hemskt glad för detta. Ibland är det lätt att spela golf. J Det går ju upp och ner, så är det bara. Men jag ska försöka ta och bibehålla denna härliga känsla och tro lite mer på mig själv och min förmåga. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är det inte helt lätt att kombinera den fysiska tärningen med golfen. Men det visade sig vara helt rätt beslut att vila sig lite innan en tävlingsdag.

Jag träffade även min mentala coach Johan i veckan. Vi pratade en del om att jag ska försöka visualisera mina slag lite mer detaljrikt speciellt i närspelet. Vi pratade även om att försöka tänka ännu mer strategiskt på banan. Ibland blir jag så irriterad på mig själv när jag drar fram drivern ur bagen, slår den perfekt, kommer fram till bollen och tänker ”jaaa.. men på det här kvarstående avståndet till green är jag inte bekväm att spela in ifrån”. Det är klart att jag vill bli bättre på alla typer av slag och avstånd på banan, men om man känner sig bättre på att spela in från ett visst avstånd så är det klart man ska göra det om det går. Det är egentligen först nu jag börjar fundera litegrann på hur jag vill spela ett hål anpassat efter det jag tycker är mina starkare slag.

Japp, det är mycket att tänka på!

Ha det fint!

Hanna

Blogginlägg nr.10 2017-06-07

Min absolut största utmaning med hela ”gör om mig” – projektet är att på det mest fördelaktiga sättet kombinera den fysiska träningen med golfen. Det går inte att komma ifrån att man är trött i kroppen efter de fysiska övningarna och det påverkar också min prestation på banan. Denna känsla har präglat de senaste veckorna. Jag känner att jag blir starkare fysiskt men orkar inte riktigt hålla ihop golfspelet samtidigt.

I dagarna har jag fortsatt med att släppa ut mina järnslag till höger. Lyckades lite förändra det under de sista hålen på rundan idag. Eftersom jag är trött i kroppen så ”aktiverar jag inte”/”får inte kontakt” med bålen. Men när jag började fokusera på detta så gick det bättre och slagen blev närmare vad de borde vara.

Jag träffade PT- Linda i veckan och vi förändrade träningsupplägget litegrann. Det blir lite tyngre övningar än tidigare. En speciell övning som Linda la till är ”rotation i cable, uppifrån”. Det blir nästan som om man gör en golfsving fast man drar vikter samtidigt. Det känns lite skumt att göra den övningen åt vänster då jag är högerspelare men desto nyttigare är det säkert!

Ha en härlig vecka!

Hanna

Blogginlägg nr.9 2017-05-30

 

Veckan som har passerat har inte varit lika givande golfmässigt som jag hoppades. Livet har kommit lite emellan och jag har varit upptagen med jobb. Jag har spelat lite golf och tränat närspel vid två tillfällen men mer har jag inte hunnit. Däremot har jag genomfört all fysisk träning som jag hade tänkt. Jag känner mig starkare och starkare men har fortfarande lite känningar i bröstryggen emellanåt när jag har tränat och spelat mycket.

Jag har ju legat och sparat på mina massagetillfällen än så länge för att kunna ha dom framöver istället. Men jag känner att det är nog dags att boka in en tid nu så mina muskler får lite hjälp på traven med återhämtning.

 

Den kommande veckan har jag sett till att få mer tid till golfen och ska försöka spela och träna mera. Eventuellt så kanske jag och pron Kristofer snart ska försöka ses igen för att utvärdera lite och bestämma vart fokus på träning ska ligga.

Ha en bra vecka så ses vi säkert!

Blogginlägg nr.8 2017-05-23

Denna vecka som har passerat har varit lite tyngre golfmässigt. Egentligen har det gått helt okej när jag tänker på helheten. Men kan inte låta bli att bli lite frustrerad över att mitt närspel är så ojämnt. Man kan väl säga att det har varit en period då mitt tålamod svajat litegrann. Jag vet ju att den träning jag lägger ner på närspelet kommer att ge mer eller mindre resultat och det gör det också redan, även om det inte riktigt fungerar för mig ute på banan ännu. 

Tror kanske att jag fortfarande tänker ganska mycket på hur jag bör göra istället för att bara göra det... Vilket gör att det inte blir så naturligt och jag slappnar inte av som jag borde.

Den fysiska träningen går bra och jag känner mig generellt starkare. Jag upplever att har en större förmåga nu att aktivera de muskler jag vill i min sving. Alltså... helt plötsligt har jag i alla fall några muskler att använda. J  Jag tappar fortfarande ut många järnslag till höger när jag slår och helt plötsligt kan jag få till ett kanonslag som istället kan gå längre än vad jag tror. 

Jag har lagt en del fokus på den fysiska träningen i veckan som har resulterat i härlig träningsvärk. Men det har också gjort att det inte har varit lönt att stå på rangen. Har ni testat att svinga med ”meeegaträningsvärk”? Det blir inte så bra i varje fall!

Tänker spendera kommande vecka mest på 19:e hålet och övningsgreenen!

Blogginlägg nr.7 2017-05-15

Denna vecka har det hänt lite roliga grejer! Jag fick äntligen mina nya klubbor levererade till shopen på Forsgården. Det gällde en driver, en fairway wood (FW) och en hybrid av märket Cobra och av modell F7. När Rasmus (i shopen) packade upp allt funderade jag nästan på om jag skulle våga slå med dom här fina nya klubborna. Min gamla driver är ungefär från stenåldern och skulle nu få pensioneras.

Jag gick ner till rangen för att testa klubborna. Började med hybriden och det gick helt okej... Den kändes en aning knasig, men det tror jag mest berodde på att utseendet på den skiljer sig mycket från min gamla. Efter att jag hade slagit med min FW samt drivern hade jag dock grav hybris. Det kunde inte hjälpas! Jag har aldrig tidigare slagit sådana slag... Jag är minst sagt nöjd med klubborna!

I fredags spelade vi 18-hål. Det gick ändå ganska bra. Mina nya klubbor gick finfint även om dom satte mig i trubbel då jag inte alltid beräknade rätt gällande hur långt dom skulle gå. En härlig grej är puttningen. Den är mycket stabilare och gör att par och till och med birdies inte känns så omöjliga längre, tvärtom. Det var lite upp och ner vad det gällde resultaten på hålen men fick ändå ihop 38 poäng, så jag sänkte mig faktiskt med 0,6! 

Jag tappar mina slag främst vid längre järn och vid chippar. Jag sprider mina järn lite för mycket och gärna åt höger. Försöker jobba på att komma fram med händerna i bollträffen. Känner att jag behöver lägga lite tid på rangen med den biten. Mina chippar går ändå mycket bättre än tidigare. Men jag måste försöka slappna av och tro lite mer på mig själv och den chipp jag har bestämt att jag ska slå och också göra den fullt ut.

Kroppen känns bra. Jag kör på med samma träningsprogram som tidigare och ska göra det de kommande veckorna också innan vi utvecklar det vidare. 

Vi syns på banan!

Blogginlägg nr.6 2017-05-08

Denna vecka började med att jag tränade med Linda och fick ett nytt träningsupplägg. Detta upplägg är en utveckling av mina tidigare träningsprogram.
Men vi lägger till lite benövningar som exempelvis ”lårcurl på boll” och ”benböj med pinne”. Jag kör också utåtrotationer med gummiband för skulderbladen vilket jag känner är viktigt för att min nacke och bröstrygg i fortsättningen ska kännas stabilare.
Grymt att ha Linda som kan anpassa ett träningsupplägg just efter mig och mina styrkor och svagheter.
Detta träningsupplägg kör jag minst tre gånger i veckan.

Jag har fortsatt att fokusera min golfträningstid främst på närspelet den här veckan. Känner att jag har lång väg att gå där... men det är lugnt, det kommer när det kommer. För det gör det ju om jag fortsätter att träna? Tack vare Kristofers förändringar i min ”chipsving” så duffar och toppar jag färre bollar. Men har ännu inte riktigt hittat känslan i det närspelet.
Jag har verkligen inga planer på att byta tillbaka till min gamla fattning i puttern i alla fall. Det känns nu helt naturligt att ha vänsterhanden längst ner på puttern och jag upplever att jag har en ”rakare” puttstroke med den fattningen. 

Häromdagen spelade jag bland annat en 18-hålsrunda. Det gick helt okej, jag går på mitt handicap. Har fortsatt inte så höga krav på mig själv så här i början då jag känner att jag har mycket att tänka på inför varje typ av slag numera. Framöver hoppas jag att alla tillvägagångssätt kommer att komma mer automatiskt utan att så mycket tanke behöver ägnas åt det.

Ett ganska trevligt ”problem” dök upp under rundan. Jag slår drivern lite längre än vad jag har tänkt. Det är roligt men jag hamnade i hinder under rundan som jag aldrig har behövt ha med i beräkningen förut, nästan som att ha en ny hemmabana. En annan grej som jag har märkt med mitt golfspel på banan är att jag är ganska trögstartad.
De flesta av mina sämre genomförda hål ligger alltid i början av rundan. Får ta och fundera lite över min uppvärmning inför en runda och också över hur jag snabbare ska kunna hitta fokus i spelet.

Skönt är det varmare vädret som drog in och att det är ljust ganska länge så att man hinner runt 18 hål även om man startar rundan lite senare en eftermiddag! 

Klart slut!

Blogginlägg nr.5 2017-05-02

Så härligt att nu må bättre i nacke och bröstrygg! Känner mig väldigt lättad över det och kan nu förhoppningsvis köra på igen med all träning fullt ut dock med mer vila in emellan!

I måndags träffade jag Kristofer för en puttlektion. Det blåste på bra på Forsgården den dagen och det kändes nästan svårt att stå helt stilla på övningsgreenen. Men utifrån mina puttar så såg vi att jag ”pushar” ut bollen lite till höger ganska konstant i min puttstroke. Så jag ska testa att byta min fattning i klubban under två veckor och se om det känns okej och om det ger en förbättring. Nu ska jag ha min vänsterhand längst ner på puttern istället för högerhanden. Detta kändes superknasigt först (som allt annat gör när man ändrar något) men efter ett tag gick det bättre. Fortsättning följer på hur det går med detta... Jag har även fått lite olika puttövningar som ska hjälpa min puttstroke att bli lite mer rakt bak rakt fram. 

En puttövning består i att bara ”fösa” bollen mot hål, alltså utan någon puttstroke bakåt. På denna övning ser man ganska tydligt huruvida man trycker ut bollen åt något specifikt håll.

I måndags träffade jag också min mentala coach Johan. Jag berättade för honom om att jag kan tycka att det är lite jobbigt vid de tillfällen som golfrundan tar väldigt lång tid. Det blir för mig svårare att lyckas hålla ihop mitt eget spel. Så vi pratade litegrann om saker man kan tänka på i dem situationerna för att kunna bibehålla sitt fokus och sin koncentration på rätt saker vid rätt tillfälle. 

På torsdagen så träffade jag Kristofer igen och vi körde närspelsträning en bit utanför green. Detta känner jag är just där jag behöver utvecklas mest. Jag är inte säker på mina chippar och tenderar att duffa eller toppa bollen alldeles för ofta. Huvudsakligen justerade vi stansen och vikten i stansen.

Framöver kommer det alltså bli en hel del närspelsträning! Märker ni att solen har börjat komma fram mer också? Snart kan man kanske hoppa mössan på golfbanan!

Blogginlägg nr.4 2017-04-24

 

Våra grannar har börjat undra lite... Jag förflyttar mig sällan numera utan bagen, golfskorna, träningsväskan och shaken släpandes över gården fram och tillbaka till bilen.

 

  • ”Gör du inget annat än att träna och spela golf?”

 

Svaret blir ju ett glatt ”Nej”! När jag förklarar vad som gjort att jag släpar på bagen lite mer frekvent numera tycker alla det är en väldigt spännande grej med ”Gör om mig” som Forsgården kör.

Veckan som har passerat har dock varit lite tuffare för mig rent fysiskt. I förra veckans blogginlägg beskrev jag att jag hade likt en nackspärr som besvärade mig väldigt. Jag har varit fortsatt mycket stel i nacken och bröstryggen och har inte kunnat genomföra all träning så som jag har velat. Väldigt frustrerande. Det slutade med att jag fick möta en av mina stora fasor. Jag gick till en naprapat som fick ”knäcka rätt” på mig. Det gjorde dock gott och min rörlighet är nu mycket bättre och jag kan successivt återgå i träning.

Lärdomen att dra utav detta blir att man ibland måste vila lite mer än vad man själv kanske vill. Jag vill träna varje dag, golf och fys, så motivationen är det inget fel på. Men det vill inte min kropp... Ska försöka lyssna bättre på den och se vila precis lika viktigt som allt annat! 

Nyligen spelade vi nio hål på Forsgården. När jag nu försöker göra en hel del förändringar i svingen så tänker jag att jag inte ska lägga så mycket värdering i hur resultatet blir ännu. Men resultatet av den rundan gjorde dock det ännu mer tydligt vad det är jag behöver lägga stor energi på att förbättra. Jag hade ett ”totalkatastrofhål”, fyra bogeys och fyra par. Alla bogeys var resultat av sämre närspel. 

Hittills har fokus i min golfträning legat på en svingförändring. Därför har jag spenderat mycket tid på rangen. Framöver ska det bli väldigt roligt att lägga in mer närspelsträning och se vilka resultat det kan göra på banan!

Blogginlägg nr.3 2017-04-18

 

 

Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart?! Ja, jag efterlyser lite sol och vårvärme. Verkligen längtar till några fler grader så att både jag och golfbanan får lite bättre förutsättning för utveckling. Men det kommer!

I veckan som passerat har jag tränat med PT Linda. Vi gjorde en del övningar som påminde om tidigare övningar. Dock lägger Linda successivt på mer vikt och utmanar mer efterhand. Det känns skönt att jag vet att vi ser till att lägga en bra grund att stå på rent muskulärt och rörelsemässigt innan vi går på med lite tyngre träning. 

Jag fortsätter att stå på rangen och försöker få in mitt nya rörelsemönster så att det känns helt naturligt. Det är en utmaning att försöka få fram händerna mer i bollträffen och samtidigt komma i korrekt vinkel med klubbhuvudet. Ibland blir jag lite för sen och ibland för tidig med klubbhuvudet vilket resulterar i att jag sprider bollarna lite. Å andra sidan... när jag väl träffar rätt så blir man ganska lycklig! 

I torsdags så stötte jag på patrull på rangen. Slog ett slag och det kändes lite knasigt i nacke och rygg. Gick ändå till gymmet efteråt och var ganska varsam med övningarna som påverkar nacke och rygg. Dagen efter kom jag tyvärr knappt upp ur sängen, kändes som någon typ av nackspärr. Jag hade så ont att jag inte ens orkade lyfta mitt eget huvud utan fick hjälpa till med armarna. Nu i skrivande stund (söndag) är det bättre även om det gör ont och stramar litegrann. Under påsk reste vi upp till Värmland och jag har försökt göra lite övningar för att mjuka upp området där jag har smärta.

Jag hade tänkt spara mina massagetillfällen hos Mattias framöver tills vi börjar med tyngre träning. Släpper inte detta får jag nog göra ett besök hos honom tidigare än tänkt!

Jag är ändå väldigt taggad på den kommande veckan och längtar till golfbanan!

Hanna

Blogginlägg nr.2 2017-04-10

 

 

I början av veckan hade jag ett träningstillfälle med PT:n Linda. Hon gav mig ett nytt träningsupplägg som jag ska genomföra tre gånger i veckan. Det gäller ytterligare övningar med stort fokus på bålstabilitet men också övningar för axlar och ben. Jag ska fortsättningsvis under varje dag genomföra det första träningsupplägget med övningar för rörlighet och stabilitet. Även om jag hittills inte har tränat under en så lång tidsperiod så märker jag redan förbättringar. Framförallt har min rörlighet förbättrats.

Har ni varit i Forsgårdens gym och kollat hur det ser ut? Där har Linda satt upp lite bilder på enkla övningar som är grymt bra för oss golfnördar!

 

 

Under den gångna veckan har jag stått på rangen i princip varje dag. Jag har försökt att tänka på de förändringar som min pro Kristofer gav mig i förra veckan. Det gällde ju bland annat att ha bollen mer i mitten i min stans, att stänga klubbhuvudet lite mer och att ändra min svingbana så att jag kommer mer inifrån på nervägen i min sving. Det sistnämnda kändes ganska svårt och jag har försökt att filma mig själv när jag svingar för att se en eventuell förändring. Men alla mina timmar på rangen visade sig ha gett resultat då jag träffade Kristofer i torsdags. Förändringen jag åstadkommit i svingbanan är tillräckligt stor och jag ska inte lägga fokus på det mer.

I fortsättningen ska jag attackera bollen mer och försöka skjuta fram mina händer lite mer i själva bollträffen. Hoppas ni förstår litegrann vad jag menar i mina knasiga beskrivningar. Det känns väldigt roligt att det hittills har gått relativt bra med förändringarna och att jag kan känna att jag börjar använda min bål mer och mer i svingen. Suger lite på den karamellen tillsvidare... som ni vet går det ju upp och ner i den här sporten! 

Hanna

Blogginlägg nr.1 2017-04-03

Min man Kristoffer känner mig mycket väl och vet med sig att jag inte är överdrivet förtjust i överraskningar. Så därför när ansökningstiden till ”Gör om mig” hade gått ut, kom det så småningom fram att han minsann hade anmält mig. Jag blev såklart superglad! Detta då jag väldigt gärna ville få denna fina möjlighet till att utveckla mitt golfspel, men också för att jag vet hur mycket han själv hade velat få denna chans.

När Kristofer (min pro på Forsgården, dom stavar ju olika i alla fall) hörde av sig och sa att jag var uttagen till ”Gör om mig”, kände jag att det var en positiv vändning på tillvaron och som att det var lite meningen att det skulle hända. Efter en sjukskrivning för utbrändhet känns detta nu på flera sätt som en del av min väg tillbaka.

Jag har varit medlem i Forsgården sedan jag var en liten junior och spelar i dagsläget relativt mycket golf.

Nu när jag ska få möjligheten att vara med i ”Gör om mig” har jag följande mål:

I mitt golfspel vill jag...

  • skapa rutiner inför varje typ av slag
  • få större spelförståelse och kunna anpassa spelet efter mina styrkor
  • minska antalet slag runt green
  • öka min svinghastighet
  • höja både min lägsta och högsta spelnivå och att spannet däremellan minskar
  • en handicap sänkning från mina 12,8 känns inte som det primära målet, även om det vore trevligt att bli bäst i familjen vilket skulle kräva att handicapet blir ensiffrigt.

Med fysträningen vill jag bygga upp min muskulatur så pass att jag...

  • fysiskt klarar de förändringar jag vill göra i min sving
  • känna mer kontroll i min sving
  • orkar hålla ihop spelet utan problem över minst 18 hål
  • förebygga eventuella skador
  • bli piggare och orka mer rent generellt

Med hjälp av den mentala träningen vill jag...

  • klara av att fokusera i 18 hål
  • att kunna släppa dåliga slag
  • känna trygghet i min grundläggande spelförmåga
  • att kunna hålla nervositet i styr i pressade situationer

I onsdags så träffade jag först Johan Örtendahl som ska hjälpa mig med de mentala bitarna i mitt golfspel. Vi pratade en del om yttre press och förväntningar som man kan känna från andra men också om vilka krav man själv ställer. Ska bli spännande att fortsätta jobba med Johan och bli bättre på att hantera detta.

Lite senare samma dag så träffade jag Linda Christiansson som är personlig tränare på Forsgården. Vi gick igenom mina fysiska förutsättningar som är ganska mycket lägre än vad jag hade önskat efter min sjukskrivning. Linda gav mig ett upplägg där jag inledningsvis ska bygga upp min rörlighet och stabilitet främst i bålen och bröstryggen. Denna träning ska jag genomföra varje dag med hjälp av egen kroppsvikt samt med en foamroller.

 

 

I torsdags träffade jag då äntligen pron på Forsgården Kristofer Karlsson. Efter en genomgång blev resultatet att jag inledningsvis ska försöka ha bollen mer i mitten i min stans och att jag inte ska ha klubbhuvudet lika öppet som jag hittills har haft det. Vidare ska jag jobba på att justera min ”svingbana” för att möjliggöra ökad svinghastinghet. Mer justeringar och förändringar kommer säkerligen i takt med att min fysiska förmåga ökar. Det är alltid klurigt med förändringar i svingen då varje förändring ofta känns stor. Men med mycket övning och hjälp så ska det nog gå!

Vi hörs här eller syns på Forsgården!
Klart slut!

Hanna